Mkb-bedrijven doen weinig met digitalisering: ‘vaak gebrek aan kennis’

Er zijn veel bedrijven in het MKB die weinig doen met digitalisering. Zonde, want de wereld verandert en je moet mee! Het probleem is dat je irrelevant wordt, achter de feiten aanloopt en vastloopt wanneer de urgentie er is. Waar het wél om gaat is het hebben van een visie, de waarde begrijpen om verder te denken en door te ontwikkelen. Er is hier een gebrek aan kennis. Het wordt tijd dat deze Mkb’s wakker worden geschud, dit artikel ze aanspoort om verder te kijken en daadwerkelijk de eerste stappen te nemen…

Voor velen is het moeilijk om innovatie en verandering aan te gaan, vooral wanneer er geen noodzaak is en alles soepel verloopt. In het mkb is het: ‘onbekend maakt onbemind’. Maar wat doe is als het slecht gaat? Dan is er vaak geen geld. De bewustwording van een aantal belangrijke aspecten waarom weinig Mkb’s iets doen met digitalisering is de eerste stap naar succes.

Rol directeur kan drempel vormen

Daarnaast speelt de aanwezigheid van een directeur-grootaandeelhouder (DGA) een rol volgens diverse innovatie-experts. Zo schetst Deborah Nas, innovatie-expert en hoogleraar Strategic Design for Technology-based innovation: “Dit soort bedrijven hebben vaak een DGA met een sterke positie, die ideeën heeft en verwacht dat deze uitgevoerd worden. Wanneer deze persoon geen affiniteit heeft met digitalisering, is het daarom lastig om op dit vlak stappen te zetten.”

“Je moet je voorstellen”, schetst Nas: “Jij moet de directeur, die beschikt over een sterke visie, overtuigen van hetgeen waar hij of zij misschien de waarde niet van inziet, namelijk digitalisering. Dat gaat niet gebeuren.”

Start-ups maken progressie

De hoogleraar ziet bij start-ups in veel grotere mate digitalisering plaatsvinden. “Het grote voordeel van die startups is natuurlijk dat ze nog klein en flexibel zijn, dus die staan per definitie open voor nieuwe technologieën en zijn continu aan het experimenteren. De startups die dat heel goed doen, denken ook al meteen na over een meer modulaire aanpak van hun it-architectuur, zodat je makkelijk kunt upgraden, kan switchen van supplier.”

Die aanpak staat volgens Nas in groot contrast met ‘logge’ corporates. “Elke corporate die ik ken gebruikt wel een systeem dat dertig jaar oud is, waarvan één man van 64 weet hoe het werkt en change requests kan uitvoeren. Iedereen weet: ‘oh mijn God, die gaat volgend jaar met pensioen’, maar steekt z’n kop in het zand.”

Gebruik oude systemen creëert problemen

Het gebruik van oude systemen kan tot meer problemen leiden, het blokkeert alles. Denk eens na over waar jouw organisatie staat over 5 jaar, met de technologieën die veranderen, start-ups die groeien en personeel dat uit jouw organisatie gaat of groeit. Veranderen kost energie en tijd, maar beter dat jij niet achter de feiten aanloopt en straks met je handen in het haar zit.

Weet je niet waar je moet beginnen of heb jij ook geen idee wat er precies moet veranderen of waar jouw organisatie behoefte aan heeft? Innovine kan hierbij helpen, je inzichten te geven over hoe wij samen met jouw organisatie werken naar een digitale omgeving. Van advies tot implementatie, wij staan altijd vrij in een gesprek om samen te groeien.

Delen:

Facebook
LinkedIn
Email
WhatsApp

Recent Posts