Webshopbeheer en -Verkoop

Een Digitale Customer Journey voor de klanten

Wie is Flora NL

FloraNL ondersteunt bloemisten door maximale begeleiding in combinatie met een geoptimaliseerde online servicesysteem MijnFloraNL.

Het online servicesysteem ontlast bloemisten tijdens het gehele bestelproces. Het systeem maakt het maken van bestellingen efficiënter en voorkomt dat fouten worden gemaakt. Zakelijke klanten kunnen een bestelling doen via MijnFloraNL. Zodra er een bestelling wordt gedaan, zorgt het systeem er voor dat de bestelling op het scherm komt van de juiste bloemist. Mocht de bestelling buiten de bezorgregio vallen van de bloemist, kan hij hem doorsturen naar een collega binnen die regio. In het FloraNL netwerk zitten zo’n 300 bloemisten aangesloten waardoor dit mogelijk word gemaakt. 

De softwareapplicaties en integraties die worden gebruikt voor de dienstverlening van FloraNL worden geleverd en onderhouden door Innovine.

De vraag naar software op maat?

Innovine heeft verschillende software applicaties voor FloraNL gemaakt. Het hoofddoel waarom deze systemen ontwikkelt zijn is voornamelijk: ‘het ontzorgen van de bloemist, zodat zij zich kunnen richten op het leveren van waarde bij hun klanten’. Ook met die gedachte is er gekeken naar hoe bloemisten hun klanten kunnen bedienen naast het fysiek verkopen van producten en leveren van diensten vanuit een fysieke locatie. Het antwoord daarop was: ‘een webshop/digitaal kanaal’!

De behoefte in deze vraag was meerzijdig, want na wat verschillende design/brainstorm sessies waren de ideeën duidelijk en kon de roadmap daarop bepaald worden. Het idee van een webshop had zich ontwikkeld tot verschillende functies waarin FloraNL haar klanten:

  • Webshops kan aanbieden;
  • Deze webshops kunnen via een manager (back-end) beheerd worden door de klant zelf, zodat product catalogussen (o.a. kaarten, bloemstukken, accessoires, rouwwerk) en overige instellingen altijd gemanaged kunnen worden;
  • Elke webshop met verschillende templates gestyled kunnen worden op basis van de wens van de klant;
  • FloraNL binnen het systeem en over de verschillende klanten heen een beheer functie heeft;
  • Vanuit deze beheer functie kan FloraNL verschillende basisassortimenten aanbieden in elke webshop; en
  • De orderverwerking van elke webshop is geïntegreerd met het online service systeem van FloraNL.

    De totaal oplossing bestaat daarmee uit een manager (back-end), Content Management Systeem, een webshop en verschillende API integraties (waaronder met Mollie en MijnFloraNL).

WAT WAS DE OPLOSSING?

Het project ‘Tabernae’ is in het leven geroepen door Innovine, in opdracht van FloraNL. Het doel van de samenwerking is om voor Tabernae een digitale omgeving te maken die bloemisten met elkaar verbindt én waar bloemisten klanten volledig mee kunnen bedienen. Zie ook de van cases: flora NL. FloraNL heeft een webshop platform laten ontwikkelen, waarin – naast de fysieke verkoop in de winkels – de mogelijkheid is om via een webshop klanten van bloemisten zo goed en volledig mogelijk van dienst te zijn en hen de gewenste digitale ervaring en uitstraling te bieden.

Het webshop platform is gebruiksvriendelijk ingericht zodat de bloemisten ‘in control’ zijn over hun eigen assortiment. Zo kunnen ze hun assortiment volledig samenstellen zoals: verschillende bloemwerken, accessories, kaarten en rouwstukken erin vermelden.  In de back-end van de webshop kunnen ze een eigen huisstijl samenstellen, locaties koppelen, afbeeldingen en mailings beheren en er zijn externe koppelingen bijvoorbeeld met het betaalsysteem Mollie. Bloemisten kunnen de webshop; de juiste uitstraling en ervaring geven zoals een fysieke winkel.

De bloemist heeft volledig eigen beheer, waardoor ze  invloed hebben op de uitstraling van de webshop. Bovendien is er een nationaal een basisassortiment producten die gepubliceerd kan worden naar de verschillende webshops van bloemisten. Op die manier ontstaat er echt een ‘netwerk’ van producten die regionaal en nationaal geleverd worden aan diverse klanten (zowel particulier als zakelijk).

In de verschillende webshops zelf, waar elke bloemist hun eigen beheer heeft, kunnen klanten 24/7 bestellingen plaatsen. Daarnaast is het mogelijk voor klanten om meerdere bestellingen (naar meer adressen laten bezorgen) in 1x binnen één order te plaatsen.  Alle bestellingen komen vervolgens weer terug in de web van de bloemist, zodat hier alle orders en statussen inzichtelijk zijn.

Om het gehele proces af te maken is het zo gebouwd dat elke order binnen Tabernae afgehandeld wordt door het online service systeem van FloraNL. Zo is er uiteindelijk één overzicht van alle orders die binnen Flora afgehandeld moeten worden.

Cases

Binnen dit project hebben wij veel kennis opgebouwd met administraties van Twinfield, Sneltstart, Reeleezee en de betalingsafhandeling van CCV en Mollie.

Keep
In Touch